– NGO a samorząd terytorialny w województwie łódzkim – wyniki raportu, cz. 1

Z inicjatywy Łódzkiej Wojewódzkiej Rady Pożytku Publicznego w drugiej połowie
2017 r. Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi przeprowadziło badania, które posłużyły zdiagnozowaniu kondycji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich codziennej współpracy z sektorem organizacji pozarządowych w województwie łódzkim. Wnioski z przeprowadzonych badań uwzględnione zostały w raporcie
pn.  Współpraca z sektorem pozarządowym w gminach i powiatach województwa łódzkiego. Niniejszym artykułem (przybliżającym informacje o instytucjach powstałych w ramach jednostek samorządu terytorialnego w celu współpracy z sektorem pozarządowym) rozpoczynamy cykl, w którym chcielibyśmy podzielić się najciekawszymi z nich.

 

Współpraca z podmiotami sektora pozarządowego oraz partycypacja społeczna

84,5% badanych deklaruje, że wśród pracowników ich urzędu gminy bądź starostwa powiatowego znajdują się osoby, które w zakresie swoich kompetencji posiadają współpracę z podmiotami sektora pozarządowego. Odsetek osób deklarujących, że w ich jednostce znajduje się pracownik, który zajmuje się partycypacją społeczną jest natomiast dużo niższy i wynosi niespełna 19%. Wyniki przeprowadzonych badań jednoznacznie wskazują, iż osobę posiadającą w zakresie swoich kompetencji współpracę z sektorem NGO częściej można znaleźć w starostwie powiatowym niż urzędzie gminy naszego województwa.

 

Wykres 1. Liczba gmin/powiatów, w których pracownicy jednostki posiadają w zakresie swoich kompetencji współpracę z podmiotami sektora pozarządowego lub partycypację społeczną (n=155)

źródło: opracowanie własne na podstawie ankiety CAWI skierowanej do pracowników gmin i powiatów zajmujących się współpracą z organizacjami pozarządowymi

 

Posiadanie przez jednostki samorządu terytorialnego strony internetowej lub zakładki poświęconej współpracy z podmiotami III sektora w województwie łódzkim nie jest powszechne. Niespełna 60% badanych potwierdziło taki stan rzeczy w swoim urzędzie. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w odniesieniu do posiadania przez urzędy gmin bądź starostwa powiatowe stron internetowych bądź zakładek na stronie odnoszących się do partycypacji społecznej – około 93% respondentów zaprzeczyło ich funkcjonowaniu w swoich jednostkach. Z drugiej jednak strony Internet jest głównym przekaźnikiem informacji, które trafić mają w zamyśle sektora publicznego do organizacji pozarządowych – respondenci wskazują, że gminy i powiaty w województwie łódzkim najczęściej przekazują organizacjom pozarządowym informacje o planowanych konkursach, realizowanych w trybie innym niż przetarg, za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznej. Bardzo często wykorzystywana jest również do tego celu strona internetowa jednostki samorządu.

 

Działanie ciał dialogu obywatelskiego w gminach i powiatach

Ciała dialogu obywatelskiego są organami składającymi się zarówno z przedstawicieli władz publicznych jak
i organizacji pozarządowych, mającymi na celu wypracowanie ustaleń dotyczących celów, instrumentów oraz strategii wdrażania polityki publicznej. Pełnią funkcję doradczą, konsultacyjną i opiniodawczą dla organów sprawujących władzę.

Z przeprowadzonych przez RCPS w Łodzi badań wynika, iż funkcjonowanie ciał dialogu obywatelskiego
w jednostkach sektora samorządowego naszego województwa jest znikome. Zaledwie 9 spośród 145 ankietowanych (tj. 6,2%) potwierdziło występowanie w ich urzędach takiego organu. Rozkład odpowiedzi ankietowanych, dotyczący istniejących w jednostce samorządu terytorialnego ciał dialogu obywatelskiego ze względu na zakres ich działalności merytorycznej jest następujący:

 

Wykres 2. Liczba gmin i powiatów, w których istnieją ciała dialogu obywatelskiego  (n=9)

źródło: opracowanie własne na podstawie ankiety CAWI skierowanej do pracowników gmin i powiatów zajmujących się współpracą z organizacjami pozarządowymi

 

Jeśli ten fragment raportu Cię zainteresował, zapraszamy do zapoznania się z jego całością: Współpraca z sektorem pozarządowym w gminach i powiatach województwa łódzkiego. Raport z badania CAWI

Back to top